Rozciąganie - dlaczego nie warto o nim zapominać?

Elastyczność ciała to niestety jedna z najbardziej zaniedbywanych cech motorycznych człowieka. Jest ona niezbędna, gdy chcemy poprawić wyniki sportowe w każdej dyscyplinie niezależnie od tego, czy najważniejszą jaj cechą jest siła, szybkość czy wytrzymałość. Aby poprawić funkcjonowanie naszego układu ruchu, musimy zadbać o właściwą elastyczność ciała!

Gibkość to cecha, która w porównaniu do innych (szybkość, siła, wytrzymałość), dość szybko zanika. Na ogół nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak szybko to się dzieje, dopóki nasze ruchy nie stają się coraz bardziej ograniczone i nie jesteśmy w stanie np. podrapać się po plecach lub — mimo braku dużego brzucha, mamy problem z zawiązaniem butów.

Często dolegają nam różne bóle związane ze zbyt dużym napięciem mięśni, czego można by było uniknąć, stosując regularnie ćwiczenia rozciągające. Bóle te spowodowane są zaburzeniami w równowadze mięśniowej. Zbyt dużo pracy przy komputerze, czy nieprawidłowa postawa ciała — to czynniki, które wcześniej czy później mogą doprowadzić do problemów.

Jak wiadomo, aktywność fizyczna i utrzymywanie dobrej formy, to droga do długiego i satysfakcjonującego życia. Aby osiągnąć optymalne funkcjonowanie ciała i móc cieszyć się sprawnością przez długie lata, należy ćwiczyć kompleksowo, stawiając zarówno na siłę, wytrzymałość , jak i elastyczność.

Ćwiczenia rozciągające, dzięki którym zwiększa się elastyczność ciała, umożliwiają wykonywanie licznych ruchów, zwiększają ruchomość w stawach i pomagają w dotlenieniu mięśni. Należy jednak pamiętać, że aby przyniosły wymarzone efekty, należy stosować je regularnie, bowiem tylko systematyczność jest kluczem do sukcesu.

Tylko regularne rozciąganie poprawi ruchomość naszego ciała. Dzieje się tak, ponieważ odbiera ono bodźce, którym jest poddawane. Jeżeli są one odpowiednio dobrane i intensywne, powodują napięcie, a mięsień wzmacnia się, aby lepiej poradzić sobie z następnym bodźcem. Jeśli wykonujesz ćwiczenia rozciągające i ciało systematycznie musi reagować na napięcie mięśniowe — utrzymasz optymalną elastyczność. Jeżeli natomiast zrobisz sobie kilkumiesięczną przerwę, po powrocie do ćwiczeń zauważysz, że twoja gibkość znacznie się pogorszyła. To samo dzieje się np. w przypadku treningów siłowych. Jeżeli ostro "pompujesz" w siłowi, twoje mięśnie zwiększają swoją objętość — gdy przestajesz podnosić ciężary, mięśnie wracają do swoich rozmiarów, gdyż z punktu widzenia organizmu, nie opłaca się utrzymywać dużych mięśni, gdyż zużywają więcej energii.

Należy pamiętać, że o ile ciało potrzebuje ciągle nowych bodźców aby się rozwijać, o tyle zbyt intensywne i nadmierne bodźce mogą doprowadzić do kontuzji. Ważne przy rozciąganiu jest zachowanie ostrożności i umiejętność słuchania swojego ciała. Prawidłowe rozciąganie powinno powodować odczucie dyskomfortu lecz gdy tylko zaczyna sprawiać nam ból — należy przerwać ćwiczenie i zmniejszyć napięcie. Warto mieć świadomość, że ciało nie może wytrzymać wszystkiego. W każdej aktywności fizycznej najważniejszy jest rozsądek.

Odpowiednio wykonywane ćwiczenia rozciągające poprawiają samopoczucie i przynoszą wiele korzyści, takich jak:

  • zwiększenie ruchomości w stawach,
  • poprawa krążenia krwi,
  • rozluźnienie przeciążonych obszarów
  • przygotowanie do uprawiania sportu

O rodzajach ćwiczeń rozciągających możesz przeczytać w moich wcześniejszych artykułach:
Tekst linka

Tekst linka

Źródło: Potrafiszschudnac.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Brazylijskie pośladki – trening, dieta Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Biegu po Nowe Życie